پاورپوینت و اقدام پژوهی و قرارداد

دانلود قالب اماده

به فروشگاه فایل سه کلیک خوش آمدید.

صفحه اصلی | راهنمای خرید | درباره ما | تماس با ما

سبد خرید

صفحه نخست » پاورپوینت  » دانلود تحقیق و پاورپوینت کیو متدولوژی
توجه!

لطفا قبل از خرید راهنمای خرید را مطالعه نمایید تا با نحوه خرید و دریافت محصول آشنا شوید.

دانلود تحقیق و پاورپوینت کیو متدولوژی

خرید آنلاین
4000 تومان

موارد موجود در پکیج شامل:

پاورپوینت کیو متدولوژی – 49 اسلاید

تحقیق در مورد روش کیو با فرمت word و pdf

در 4 و 8 صفحه

یک مقاله با فرمت pdf با روش کیو انجام شده در 22 صفحه

کتاب روش شناسی کیو در 135 صفحه

ویلیام استیونسون در سال ۱۹۳۵ روش شناسی کیو را به عنوان روشی برای شناسایی ذهنیت افراد مطرح کرد .روش شناسی کیو ، فنی است که پژوهشگر را قادر میسازد تا اولاً ادراکات و عقاید فردی را شناسایی و طبقه بندی کند و ثانیاً به دسته بندی گروه های افراد بر اساس ادراکاتشان بپردازد . (McKeown & Thomas, 1988) هدف اصلی این فن آشکار ساختن الگوهای مختلف تفکر است ، نه شمارش تعداد افرادی که تفکرات مختلفی دارند . ویژگی فوق این روش شناسی را به روش های تحقیق کیفی نزدیک میسازد.   با وجود این ، روش شناسی کیو از بعد کمی نیز برخوردار است ، زیرا از روش های آماری مانند تحلیل عاملی (Factor Analysis)و تحلیل مؤلفه های اصلی(Principle Components Analysis) برای دسته بندی افراد کمک میگیرد. (خوشگویان فرد, 1386) روش شناسی کیو هم دارای شیوه گردآوری داده (مرتب سازی کیو) و هم دارای شیوه تحلیل داده ها (تحلیل عاملی کیو) است . تفاوت اصلی آن با سایر روش های تحقیق در علوم اجتماعی در این امر است که روش شناسی کیو ، به جای متغیرها افراد را تحلیل می کند و بنابر این به نوعی سنجش شناسی دست می یابد . (Boros, 2006) بر خلاف روش های تحقیق متداول که n نفر را انتخاب و m ویژگی را ((از آنها)) اندازه گیری می کنند ، در مطالعه کیو m نفر انتخاب می شوند تا ((خود آنها)) n ویژگی را اندازه گیری کنند . بنابراین در حالت نخست،افراد انتخابی نسبت به اندازه گیری، دارای رفتاری انفعالی هستند ، یعنی اندازه گیری می شوند . لذا این اندازه ها هستند که برای محقق اهمیت دارند ؛ درحالیکه در مطالعه کیو ، افراد انتخابی رفتاری فعال در اندازه گیری دارند و در واقع اندازه گیری آنها مورد توجه محقق است. (Brown, 1997) هدف این روش شناسی شناسایی ، طبقه بندی و فهم نگرش ها و عقاید افراد است . تمرکز این روش بر اینکه افراد “چرا” و “چگونه” به این طریق فکر می کنند ، متمرکز است . روش شناسی کیو بر این پرسش بنیادی متمرکز می شود که انسان ها چگونه از هم متمایز می شوند و چگونه می توان راهی به دنیای ذهنی افراد پیدا کرد . روش شناسی کیو از منظری متفاوت به موضوع می نگرد و دنیای انسان ها را ذهنی دانسته و واقعیت ها را سازه ذهن افراد می داند . این روش شناسی به دنبال اندازه گیری واقعیت های از قبل تعریف شده نبوده ، بلکه تلاش دارد تا راهی بسوی دنیای ذهنی افراد که به صورت منحصر بفرد توسط خودشان ساخته می شوند ، بگشاید و الگوی تفکر افراد را مورد شناسایی قرار دهد . این روش شناسی با رویکرد مخصوص به خود ، ساز و کاری را تعبیه کرده تا این دنیای ذهنی را مورد شناسایی قرار دهد . پس از شناسایی دنیای ذهنی افراد ( که محصول تجربیات ، فرهنگ ، جغرافیای زندگی و سایر عوامل مرتبط می باشد ) با رویکردی کمی گرایانه به دسته بندی افراد ( از نقطه نظر تفاوت در دنیای ذهنی آنها و الگوی حاکم بر تفکر افراد ) می پردازد . به بیان دیگر این روش شناسی تلاش دارد تا ذهنیت را با عینیت در هم آمیزد (حسینی & دانایی فرد) . جوهره اصلی روش شناسی کیو این است که انسان ها اندازه گیری نمی شوند ، بلکه آنها اندازه گیری می کنند .

ماتریس مرتب سازی کیو

از سوی دیگر، مطالعه کیو اطلاعاتی درباره “توزیع” متغیرها به دست نمی­دهد تا بتوان درباره تعمیم­پذیری آنها بحث کرد، بلکه درباره “وجود” ذهنیت­های مختلف صحبت می­کند. در حالی که در مطالعات کمی مرسوم، کل نمونه اهمیت دارد، در مطالعه کیو، مرتب سازی هر فرد کاملاً مهم و نوعی اطلاع قابل توجه قلمداد می­شود. بنابراین بر خلاف روش­های کمی معمول که در آنها تعداد کمی سؤال از تعداد زیادی پاسخگو پرسیده می­شود. در مطالعه کیو، تعداد زیادی سؤال از تعدا کمی پاسخگو پرسیده می­شود. در واقع مطالعات کمی بیش از همه بر توزیع­ها تأکید دارند ولی مطالعات کیو بر سؤال­ها. بنابراین مفهوم تعمیم­پذیری در مطالعه کیو کاملاً متفاوت است، زیرا این مطالعه تنها در پی آن است که الگوهای ذهنی مختلف را کشف کند و برای کشف یک الگو وجود تنها یک فرد با آن الگوی خاص کافی است. در زمینه روایی روش کیو می­توان گفت، بررسی روایی هنگامی مطرح است که یک سازه یعنی خصوصیتی پنهان مورد سنجش قرار می­گیرد زیرا در چنین حالتی پژوهشگر با این پرسش روبروست که آیا مقیاس ساخته شده واقعاً همان چیزی را اندازه می­گیرد که برای سنجش آن ساخته شده است؟ این در حالی است که مطالعه کیو در پی سنجش هیچ سازه­ای نیست. آنچه می­تواند درباره مطالعه کیو مطرح شود، جامعیت عبارات نمونه کیو است. به عبارت دیگر، پژوهشگر باید از خود بپرسد آیا عبارات گردآوری شده از چنان جامعیت و وسعتی برخوردار هستند که بتواند ذهنیت­های مختلف را نمایان کنند. از این نظر روایی محتوا بر اساس رتبه­ای که مشارکت­کنندگان به عبارات و عبارات مجاور آن می­دهند، قابل بررسی است. همچنین، روایی صوری با بررسی میزان رضایت مشارکت­کنندگان نسبت به ظرفیت و قابلیت عبارات برای نشان دادن ذهنیت آنان امکان­پذیر است؛ یعنی آیا عبارات موجود به ابعاد مختلف موضوع تحت بررسی پرداخته­اند تا آنها بتوانند از طریق مرتب سازی ذهنیت خود را بیان کنند. برای مرتب سازی کیو، پایایی نیز قابل طرح است یعنی می­توان پرسید که آیا یک مشارکت­کننده یک دسته کارت را با دستورالعمل یکسان در تکرارهای مختلف به یک شکل مرتب می­کند؟ باید توجه داشت که بر حسب موضوع مطالعه کیو، درجات طیف و تعداد کارت­ها می­توان انتظار داشت که تکرار مرتب­سازی، منجر به نتیجه کاملاً یکسان نشود. با وجود این، دنیس بر پایایی بالای داده­های کیو تأکید دارد. شکل بالا یک نمونه از ماتریس مرتب سازی کیو را نشان می دهد.

خاستگاه روش شناسی کیو (Q Methodology) را باید در منظری سازه ­گرا (constructive) جستجو کرد. روش شناسی کیو با پذیرش این امر که انسان­ ها بر اساس تصاویری که از واقعیت دارند عمل می­ کنند نه براساس خود واقعیت، سازه ­گرایی معرفت شناسانه را برگزید. این نوع نگاه، به رویکرد شناختی نزدیک است؛ رویکردی که معتقد است رفتارها باید از طریق پردازش اطلاعاتی برگرفته از محرک ­ها بررسی شود نه خود محرک­ ها.

خرید آنلاین
4000 تومان

با کلیک بر روی دانلود ، به صفحه پرداخت هدایت می شوبد و بعد از پرداخت، فایل دانلود می شود.

*****

  • Facebook |
  • Twitter |
  • Delicious |
  • Email
  • :این مطلب را به اشتراک بگذارید یا به دوستان تان پیشنهاد دهید


پربازدیدترین محصولات

© Copyright 3klick.ir 2011-2015.

Design By Iran Nashr Eshop

بازدیدکننده محترم: لطفا قبل از خرید راهنمای خرید را مطالعه نمایید٬ و برای طرح هر‌گونه سوال از فرم تماس با ما استفاده کنید یا با شماره درج شده تماس بگیرید.