لطفا قبل از خرید راهنمای خرید را مطالعه نمایید تا با نحوه خرید و دریافت محصول آشنا شوید.
تحقیق درباره نظریه های جامعه شناسی با فرمت word و در 30 صفحه
ارزیابی دیدگاههای نظری در جامعهشناسی، کاری سترگ و پرچالش است. بحث و جدل های نظری، بنابه تعریف، انتزاعیتر از مناقشههایی است که محتوای تجربی بیشتری دارند. این واقعیت که هیچ موضع نظری واحدی بر کل جامعهشناسی سیطره ندارد، شاید نشانه ضعف و سستی این رشته به حساب بیاید. اما ابدا چنین نیست. برعکس کشمکش میان نظریهها و رهیافتهای نظری رقیب، جلوهای از سرزندگی و پویایی جامعهشناسی است. در مطالعه انسانها – خودمان – وجود تنوع و گوناگونی در نظریهها ما را از جزماندیشی نجات میدهد. رفتار انسان پدیده پیچیدهای است که جنبههای بسیار متعددی دارد و بعید است که دیدگاه نظری واحدی بتواند تمامی جنبههای آن را در برگیرد. تنوع و گوناگونی در تفکر نظری منبع غنی و پرمایه اندیشههایی است که میتوان در پژوهشها از آنها بهره گرفت و نیز برانگیزاننده استعدادهای خلاق و نواورانهای است که برای پیشرفت جامعهشناسی بسیار ضروریاند.
در بسیاری از حوزههای مختلف جامعهشناسی، نظریههای بیشماری پیروانده شدهاند. بعضی از آنها با دقت بسیار زیادی تدوین شدهاند، و حتی گاهی در قالب روابط ریاضی مطرح میشوند، البته این موضوع در سایر علوم اجتماعی(خصوصا اقتصاد) بیش از جامعهشناسی رواج دارد.
پیدایش نظریههای جامعهشناسی
در یونان با دو جریان عمده نظریه اجتماعی روبرو هستیم. یک جریان فکری که افلاطون و ارسطو نماییندگان آن هستند و جریان مسلط در آن دوره بودهاند و جریان دوم که چندان هم مشهور و معروف نیست، نگرشی است که اپیکوریها نماینده آن هستند. در این دوره مفهوم شناخته شده و مورد استفاده متفکران مفهوم دولت – شهر است تا مفهوم اجتماعی و یا جامعه. در بحث از تحولات تاریخی تمدنها و یا سازمانهای سیاسی و یا چگونگی رسیدن آن به دولت– شهرهای یونان، افلاطون داستان تحول زندگی نوح به بعد را پیگیری می کند و علت تحول را در بیرون از دولت- شهر و در عوامل غیر اجتماعی مانند سیل و دیگر بلایای طبیعی میجوید. ارسطو تحول را از نقطه خاصی در تاریخ شروع نمیکند، بلکه در تحلیل اوضاع دولت– شهر از مدل تکوینی که در حوزه علوم طبیعی است برای تحول خانواده، دهکده و چگونگی رسیدن آنها به دولت – شهر سخن میگوید. هر دوی این متفکران در بحث از دولت- شهر و نظم داخلی آن به نظریه انسانهای ناهمسان و در نتیجه نابرابر معتقدند. در این راستا، دو مفهوم طبیعت و یا حکم طبیعت مفاهیمی کلیدیاند که این دو متفکر برای تحلیل مسائل از آن استفاده میکنند. نظریه چرخهای تکرار شونده مولدی از تغییرات است که از سوی هر دو متفکر مطرح شده است. نظریه دوری افلاطون و ارسطو کل جامعه یعنی نظام سیاسی و سیستم اجتماعی- اقتصادی را در برمیگیرد. رویکرد آنها نسبت به امور دولت – شهر تقیدرگرایانه و جزمی است. بر اساس همین رویکرد است که آنها موقعیت افراد داخل دولت- شهر را توجیه میکنند. در این دوره افلاطون و ارسطو مدعی تاسیس دانشی خاص برای مطالعه تحول و نظم اجتماعی نیز نبودهاند.
نظریه پردازان بزرگ جامعه شناسی
آگوست کنت
هدف کنت آفرینش یک علم طبیعی جامعه بودکه بتواند هم تحول گذشته نوع بشر را تبیین کند و هم مسیرآینده آن را پیشبینی نماید. گذشته از بنای علمی که بتواند قوانین حرکت حاکم بر بشر را در گذشت زمان تبیین کند، کنت میکوشید تا شرایط لازم را برای استواری جامعه در هر زمان معین تاریخی تبیین کند...
کارل مارکس
به نظر مارکس جامعه از توازن متغییر نیروهای متضاد ساخته میشود. بر اثر تنشها و کشمکشهای این نیروها، دگرگونی اجتماعی پدید میآید. بینش مارکس مبتنی بر یک موضع تکاملی بود. به نظر او نه رشد آرام بلکه نبرد، موتور پیشرفت است. ستیزه مولد همه چیزها است و کشمکش اجتماعی جان کلام فراگرد تاریخی را تشکیل میدهد. این طرز تفکر گرچه با بیشتر آیینهای اسلاف قرن هجدهمی مارکس در تضاد بود، اما در عوض با بیشتر اندیشههای سده نوزدهم همخوانی داشت…
امیل دورکیم
آیین کلی دورکیم تاکیدش بر این است که بررسی جامعه باید موضوعش را جدا از موضوع های دیگر در نظر گیرد و پدیدههای اجتماعی را به عنوان موضوع خاص خود برگزیند. دورکیم با طرد تفسیرهای زیشت شناختی و روانشناختی، توجیهش را به عوامل اجتماعی– ساختاری تعیین کننده مسائل اجتماعی انسان معطوف ساخته بود...
هربرت اسپنسر
هربرت اسپنسر نظریهپردازی بود که بینشهای ارزشمندش غالبا در انبوهی از استدلالهای بیربط و بیمحتوا گم شده بودند. بنابراین نکات باارزش موجود در آثارش را باید به همان شیوهای دستچین کرد که ریچارد هوفشتادتر در مورد جکسون ترنر توصیه کرده بود: بهترین روش پرداختن به اینگونه اندیشمندان تاریخ این نست که بر خطاهای حاشیهای اینان انگشت نگذاریم، بلکه باید نکات ماندنی کارهای آنان را از میان آن جنبههایی که نادرستیشان اثبات شده است جدا کنیم، گزافهگوییهای آنها را تعدیل نماییم و بیدقتیهایشان را اصلاح کنیم و در مجموع چشماندازهای مفیدی از کارهای آنها فراهم آوریم...
ماکس وبر
ماکس وبر جامعهشناسی را علم فراگیر کنش اجتماعی میدانست. او به خاطر تاکید تحلیلی بر کنشگران فردی، از بسیاری از پیشینیانش متفاوت بود، زیرا که تحلیل جامعهشناختی آنها بیشتر بر صورتهای ساختاری– اجتماعی مبتنی بود. اسپنسر بیشتر به قضیه تکامل هیات اجتماعی در مقایسه با ارگانیسم فردی پرداخته بود...
جورج زمیل
رهیافت جامعهشناختی زیمل را میتوان به عنوان یک کوشش خودآگاه در جهت رد نظریههای ارگانیستی کنت و اسپنسر در نظر گرفت. از سوی دیگر، او علیه توصیفهای تاریخیای که درباره رویدادهای منحصر به فرد کشورش آلمان به عمل میآمدند، نیز موضع گرفته بود...
تورشتاین وبلن
تورشتاین وبلن دست کم دارای سه چهره است: نخست یک شخص جدا غیرجدی، نامحترم قابل احترام، و اخلاقگرای غیراخلاقیای که حملههای سنت شکنانهاش به پارساییهای جا افتاده آمریکا، او را در صدد منتقدان اجتماعی قرار دادهاند. دوم وبلن اقتصاددان که تحلیل اقتصادی نهادی و کالبدشکافی دقیقش از موسسات بازرگانی درجه یک آمریکایی، پیروان سرشناسی در میان نسلهای بعدی و نفوذ پایداری را در میان بزرگان اقتصاد سیاسی برایش به ارمغان آورده است…
چارلز هورتون کولی
کولی نوشت که خود و جامعه، دو پدیده همزادند. همین تاکید بر پیوند ارگانیک و گسست ناپذیر خود و جامعه، موضوع اصلی بیشتر نوشتههای کولی را تشکیل میدهد و به عنوان خدمت اصلی او به جامعهشناسی و روانشناسیاجتماعی نوین همچنان مطرح است...
جورج هربرت مید
جان دیویی درباره جورج هربرت مید گفته بود که او در میان افراد نسل گذشته آمریکا، اصیلترین ذهن فلسفی را داشت. گرچه این گفته شاید کمی اغراق آمیز باشد، اما چنین مینماید که همه دانشوران فلسفه در اینباره توافق داشته باشند که مید در صدر مدافعان عملگرایی در آمریکا جای دارد...
رابرت ازرا پارک
نظریه های مختلف جامعه شناسی
ارزیابی ما از کار رابرت ازرا پارک با ارزیابی شخصیاش تطابق دارد. او خود نوشته بود که: ما در جامعهشناسی بیشتر نظریه داریم تا مفاهیم کارآمد. وقتی که دانشجویی موضوعی را برای رسالهاش ارائه میکند، من پیوسته خود را در حال طرح این پرسشها مییابم: این چه چیز است که شما میخواهید آن را بررسی کنید؟ منظور از دسته چیست؟ عامه به چه چیز اطلاق میشود؟ ملیت چیست؟ و نظایر آن...
ویلفردو پارتو
پارتو نزدیک به پایان زندگیاش نوشته بود: من که میخواستم تکمهای ضروری را برای بررسی اقتصادی فراهم سازم و از نمونه علوم طبیعی الهام گرفته بودم. تصمیم گرفتم نوشتن رسالهام را آغاز کنم. با تاکید میگویم که تنها منظور از نوشتن این رساله دستیابی به واقعیت تجربی از طریق کاربرد روشهای علوم طبیعی در علوم اجتماعی بود، روشهایی که درستیشان را در فیزیک، شیمی، ستارهشناسی، زیستشناسی و رشتههای دیگر علوم طبیعی اثبات کرده بودند...
کارل مانهایم
هرچند که ذهن بیقرار کارل مانهایم در بسیاری از عرصههای تحقیق جامعهشناختی فعال بوده است، اما اکنون بیشتر جامعهشناسی معرفت او را به عنوان باارزشترین و ماندنیترین بخش کارهایش میشناسند. این شاخه جامعهشناسی رابطه میان اندیشه و جامعه را مورد بررسی قرار میدهد و به شرایط اجتماعی یا وجودی معرفت میپردازد...
انواع مکاتب نظریههای جامعه شناسی
نظریه تکاملی
نظریه کارکردی
نظریه تضاد
نظریه کنش متقابل نمادی
جامعه شناسی پدیده شناختی و روش شناسی
نظریه کارکردگرایی ساختی
نظریه انتقادی
نظریه ساختگرایی
نظریه مبادله
انواع نظریه های جامعه شناختی نئو مارکسیستی
نظریه فمینیستی معاصر
تحولات اخیر در نظریه جامعه شناسی
منابع
با کلیک بر روی دانلود ، به صفحه پرداخت هدایت می شوبد و بعد از پرداخت، فایل دانلود می شود.
*****