no-img
سه کلیک|سایت جامع برای فرهنگیان، دانش آموزان ، دانشجویان

تحقیق آماده درباره نظریه های جامعه شناسی


سه کلیک|سایت جامع برای فرهنگیان، دانش آموزان ، دانشجویان

ادامه مطلب

تحقیق آماده درباره نظریه های جامعه شناسی
zip
دی ۱۹, ۱۳۹۵
4500 تومان – خرید
4500 : تومان

تحقیق آماده درباره نظریه های جامعه شناسی


تحقیق درباره نظریه های جامعه شناسی با فرمت word و در ۳۰ صفحه

ارزیابی دیدگاههای نظری در جامعه­شناسی، کاری سترگ و پرچالش است. بحث و جدل های نظری، بنابه تعریف، انتزاعی­تر از مناقشه­هایی است که محتوای تجربی بیشتری دارند. این واقعیت که هیچ موضع نظری واحدی بر کل جامعه­شناسی سیطره ندارد، شاید نشانه ضعف و سستی این رشته به حساب بیاید. اما ابدا چنین نیست. برعکس کشمکش میان نظریه­ها و رهیافتهای نظری رقیب، جلوه­ای از سرزندگی و پویایی جامعه­شناسی است. در مطالعه انسانها خودمان وجود تنوع و گوناگونی در نظریه­ها ما را از جزم­اندیشی نجات می­دهد. رفتار انسان پدیده پیچیده­ای است که جنبه­های بسیار متعددی دارد و بعید است که دیدگاه نظری واحدی بتواند تمامی جنبه­های آن را در برگیرد. تنوع و گوناگونی در تفکر نظری منبع غنی و پرمایه اندیشه­هایی است که می­توان در پژوهشها از آنها بهره گرفت و نیز برانگیزاننده استعدادهای خلاق و نواورانه­ای است که برای پیشرفت جامعه­شناسی بسیار ضروری­اند.

در بسیاری از حوزه­های مختلف جامعه­شناسی، نظریه­های بیشماری پیروانده شده­اند. بعضی از آنها با دقت بسیار زیادی تدوین شده­اند، و حتی گاهی در قالب روابط ریاضی مطرح می­شوند، البته این موضوع در سایر علوم اجتماعی(خصوصا اقتصاد) بیش از جامعه­شناسی رواج دارد.

پیدایش نظریه­های جامعه­شناسی

در یونان با دو جریان عمده نظریه اجتماعی روبرو هستیم. یک جریان فکری که افلاطون و ارسطو نماییندگان آن هستند و جریان مسلط در آن دوره بوده­اند و جریان دوم که چندان هم مشهور و معروف نیست، نگرشی است که اپیکوریها نماینده آن هستند. در این دوره مفهوم شناخته شده و مورد استفاده متفکران مفهوم دولت شهر است تا مفهوم اجتماعی و یا جامعه. در بحث از تحولات تاریخی تمدن­ها و یا سازمان­های سیاسی و یا چگونگی رسیدن آن به دولت شهرهای یونان، افلاطون داستان تحول زندگی نوح به بعد را پیگیری می کند و علت تحول را در بیرون از دولت- شهر و در عوامل غیر اجتماعی مانند سیل و دیگر بلایای طبیعی می­جوید. ارسطو تحول را از نقطه خاصی در تاریخ شروع نمی­کند، بلکه در تحلیل اوضاع دولت شهر از مدل تکوینی که در حوزه علوم طبیعی است برای تحول خانواده، دهکده و چگونگی رسیدن آنها به دولت شهر سخن می­گوید. هر دوی این متفکران در بحث از دولت- شهر و نظم داخلی آن به نظریه انسانهای ناهمسان و در نتیجه نابرابر معتقدند. در این راستا، دو مفهوم طبیعت و یا حکم طبیعت مفاهیمی کلیدی­اند که این دو متفکر برای تحلیل مسائل از آن استفاده می­کنند. نظریه چرخه­ای تکرار شونده مولدی از تغییرات است که از سوی هر دو متفکر مطرح شده است. نظریه دوری افلاطون و ارسطو کل جامعه یعنی نظام سیاسی و سیستم اجتماعی- اقتصادی را در برمی­گیرد. رویکرد آنها نسبت به امور دولت شهر تقیدرگرایانه و جزمی است. بر اساس همین رویکرد است که آنها موقعیت افراد داخل دولت- شهر را توجیه می­کنند. در این دوره افلاطون و ارسطو مدعی تاسیس دانشی خاص برای مطالعه تحول و نظم اجتماعی نیز نبوده­اند.

نظریه پردازان بزرگ جامعه ­شناسی

آگوست کنت

هدف کنت آفرینش یک علم طبیعی جامعه بودکه بتواند هم تحول گذشته نوع بشر را تبیین کند و هم مسیرآینده آن را پیش­بینی نماید. گذشته از بنای علمی که بتواند قوانین حرکت حاکم بر بشر را در گذشت زمان تبیین کند، کنت می­کوشید تا شرایط لازم را برای استواری جامعه در هر زمان معین تاریخی تبیین کند...

کارل مارکس

به نظر مارکس جامعه از توازن متغییر نیروهای متضاد ساخته می­شود. بر اثر تنشها و کشمکش­های این نیروها، دگرگونی اجتماعی پدید می­آید. بینش مارکس مبتنی بر یک موضع تکاملی بود. به نظر او نه رشد آرام بلکه نبرد، موتور پیشرفت است. ستیزه مولد همه چیزها است و کشمکش اجتماعی جان کلام فراگرد تاریخی را تشکیل می­دهد. این طرز تفکر گرچه با بیشتر آیین­های اسلاف قرن هجدهمی مارکس در تضاد بود، اما در عوض با بیشتر اندیشه­های سده نوزدهم همخوانی داشت…

امیل دورکیم

آیین کلی دورکیم تاکیدش بر این است که بررسی جامعه باید موضوعش را جدا از موضوع های دیگر در نظر گیرد و پدیده­های اجتماعی را به عنوان موضوع خاص خود برگزیند. دورکیم با طرد تفسیرهای زیشت شناختی و روانشناختی، توجیهش را به عوامل اجتماعی ساختاری تعیین کننده مسائل اجتماعی انسان معطوف ساخته بود...

هربرت اسپنسر

هربرت اسپنسر نظریه­پردازی بود که بینش­های ارزشمندش غالبا در انبوهی از استدلال­های بی­ربط و بی­محتوا گم شده بودند. بنابراین نکات با­ارزش موجود در آثارش را باید به همان شیوه­ای دستچین کرد که ریچارد هوفشتادتر در مورد جکسون ترنر توصیه کرده بود: بهترین روش پرداختن به اینگونه اندیشمندان تاریخ این نست که بر خطاهای حاشیه­ای اینان انگشت نگذاریم، بلکه باید نکات ماندنی کارهای آنان را از میان آن جنبه­هایی که نادرستی­شان اثبات شده است جدا کنیم، گزافه­گویی­های آنها را تعدیل نماییم و بی­دقتی­هایشان را اصلاح کنیم و در مجموع چشم­اندازهای مفیدی از کارهای آنها فراهم آوریم...

ماکس وبر

ماکس وبر جامعه­شناسی را علم فراگیر کنش اجتماعی می­دانست. او به خاطر تاکید تحلیلی بر کنشگران فردی، از بسیاری از پیشینیانش متفاوت بود، زیرا که تحلیل جامعه­شناختی آنها بیشتر بر صورت­های ساختاری اجتماعی مبتنی بود. اسپنسر بیشتر به قضیه تکامل هیات اجتماعی در مقایسه با ارگانیسم فردی پرداخته بود...

جورج زمیل

رهیافت جامعه­شناختی زیمل را می­توان به عنوان یک کوشش خودآگاه در جهت رد نظریه­های ارگانیستی کنت و اسپنسر در نظر گرفت. از سوی دیگر، او علیه توصیف­های تاریخی­ای که درباره رویدادهای منحصر به فرد کشورش آلمان به عمل می­آمدند، نیز موضع گرفته بود...

تورشتاین وبلن

تورشتاین وبلن دست کم دارای سه چهره است: نخست یک شخص جدا غیرجدی، نامحترم قابل احترام، و اخلاقگرای غیراخلاقی­ای که حمله­های سنت شکنانه­اش به پارسایی­های جا افتاده آمریکا، او را در صدد منتقدان اجتماعی قرار داده­اند. دوم وبلن اقتصاددان که تحلیل اقتصادی نهادی و کالبدشکافی دقیقش از موسسات بازرگانی درجه یک آمریکایی، پیروان سرشناسی در میان نسل­های بعدی و نفوذ پایداری را در میان بزرگان اقتصاد سیاسی برایش به ارمغان آورده است

چارلز هورتون کولی

کولی نوشت که خود و جامعه، دو پدیده همزادند. همین تاکید بر پیوند ارگانیک و گسست ناپذیر خود و جامعه، موضوع اصلی بیشتر نوشته­های کولی را تشکیل می­دهد و به عنوان خدمت اصلی او به جامعه­شناسی و روانشناسی­اجتماعی نوین همچنان مطرح است...

جورج هربرت مید

جان دیویی درباره جورج هربرت مید گفته بود که او در میان افراد نسل گذشته آمریکا، اصیل­ترین ذهن فلسفی را داشت. گرچه این گفته شاید کمی اغراق آمیز باشد، اما چنین می­نماید که همه دانشوران فلسفه در این­باره توافق داشته باشند که مید در صدر مدافعان عملگرایی در آمریکا جای دارد...

رابرت ازرا پارک

نظریه های مختلف جامعه شناسی

 

ارزیابی ما از کار رابرت ازرا پارک با ارزیابی شخصی­اش تطابق دارد. او خود نوشته بود که: ما در جامعه­شناسی بیشتر نظریه داریم تا مفاهیم کارآمد. وقتی که دانشجویی موضوعی را برای رساله­اش ارائه می­کند، من پیوسته خود را در حال طرح این پرسش­ها می­یابم: این چه چیز است که شما می­خواهید آن را بررسی کنید؟ منظور از دسته چیست؟ عامه به چه چیز اطلاق می­شود؟ ملیت چیست؟ و نظایر آن...

ویلفردو پارتو

پارتو نزدیک به پایان زندگی­اش نوشته بود: من که می­خواستم تکمه­ای ضروری را برای بررسی اقتصادی فراهم سازم و از نمونه علوم طبیعی الهام گرفته بودم. تصمیم گرفتم نوشتن رساله­ام را آغاز کنم. با تاکید می­گویم که تنها منظور از نوشتن این رساله دستیابی به واقعیت تجربی از طریق کاربرد روشهای علوم طبیعی در علوم اجتماعی بود، روشهایی که درستیشان را در فیزیک، شیمی، ستاره­شناسی، زیست­شناسی و رشته­های دیگر علوم طبیعی اثبات کرده بودند...

کارل مانهایم

هرچند که ذهن بیقرار کارل مانهایم در بسیاری از عرصه­های تحقیق جامعه­شناختی فعال بوده است، اما اکنون بیشتر جامعه­شناسی معرفت او را به عنوان باارزش­ترین و ماندنی­ترین بخش کارهایش می­شناسند. این شاخه جامعه­شناسی رابطه میان اندیشه و جامعه را مورد بررسی قرار می­دهد و به شرایط اجتماعی یا وجودی معرفت می­پردازد...

انواع مکاتب نظریه­های جامعه­ شناسی

نظریه تکاملی

نظریه کارکردی

نظریه تضاد

نظریه کنش متقابل نمادی

جامعه­ شناسی پدیده ­شناختی و روش­ شناسی

نظریه کارکردگرایی ساختی

نظریه انتقادی

نظریه ساختگرایی

نظریه مبادله

انواع نظریه ­های جامعه­ شناختی نئو مارکسیستی

نظریه فمینیستی معاصر

تحولات اخیر در نظریه جامعه­­ شناسی

منابع



دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.